Optical Line Terminal یا OLT

Optical Line Terminal  ( OLT )

OLT چیست؟

یک دستگاه سخت افزاری نهایی اکتیو در یک شبکه نوری پسیو (PON) می‌باشد.

در کل تجهیزات اکتیو در شبکه های PON به دو دسته تقسیم می شوند :

  • تجهیزات سمت مرکز (OLT: Optical Line Terminal)
  •  تجهیزات سمت مشترکین (ONU/ONT: Optical Network Unit/Terminal)

که ما “در این صفحه فقط به بررسی Optical Line Terminal می‌پردازیم”.

یک OLT دارای دو عملکرد اصلی زیر است:

  • تبدیل سیگنال های استاندارد مورد استفاده توسط ارائه کننده سرویس FiOS به فرکانس و فریم استفاده شده توسط سیستم PON
  • هماهنگ سازی چندگانه بین دستگاه‌ تبدیل ONT، واقع در محل مشتریان

همچنین دستگاهي است كه، از يک سو توسط فيبر اطلاعات کاربران را دريافت و ارسال مي‌کند و از سوي ديگر امکان ارتباط با شبکه گسترده‌تر را براي ارائه سرويس‌هايي مانند اينترنت فراهم مي‌کند. ارتباط با شبکه نيز ممکن است از طريق يک لينک نوري پرسرعت باشد.

 

بلوک دیاگرام OLT
بلوک دیاگرام OLT

این دستگاه در مرکز مخابرات نصب شده و Uplink های FE/GE/10GE و E1/STM-1 دارد که توسط آن ها پهنای باند دیتا و همچنین Voice را دریافت میکند.
در قسمت Downlink پورت های xPON وجود دارد که به سمت مشترک می روند. ارتباط با شبکه نيز ممکن است از طريق يک لينک نوري پرسرعت باشد.

کابلهای خروجیِ پورتهای آن‌ها نیز به داخل ODF وصل می گردند. ODF یا Optical Distribution Frame، کابینتی است که به منظور مدیریت بهتر کابل کشی استفاده می شود.

مهمترین وظیفه‌ی OLT؛ برنامه ریزی و زمان بندی (Scheduling) ترافیک، کنترل ترافیک و تخصیص پهنای باند است. این دستگاه معمولا از یک پاور برق 48VDC استفاده می‌کند.

 

اجزاء OLT چیست؟

OLT شامل موارد زیر می‌باشد:

  • یک واحد پردازش مرکزی CPU
  • کارت شبکه‌های نوری پسیو
  • ورودی کارت روتر (GWR)
  • ورودی کارت شبکه صوتی (VGW).

 

آشنایی بیشتر با OLT

آنها می تواند چندین پورت ODN داشته باشند که هر کدام از آنها یک شبکه ODN را تغذیه کند که در اصطلاح به هر پورت، یک پورت GPON می‌گویند. از نظر ظرفیت و ساختار فیزیکی نیز آنها می‌توانند کم ظرفیت و با چند پورت GPON و Rackmount تا OLT های پرظرفیت با ساختار فیزیکی ماژولار و قابلیت افزایش کارتهای ODN که روی هر کارت چندین پورت GPON وجود دارد، باشند.

 

اجزا OLT
اجزا OLT

 

به عنوان نمونه یک OLT دارای 256 پورت GPON بر مبنای طراحی 64 مشترک روی هر پورت می‌تواند تا ارتباط  16384 مشترک را به صورت P2MP روی هر شلف پوشش دهد و یا می‌تواند 768 ارتباط P2P را به صورت Active Ethernet  داشته باشد با این حساب چنانچه برای هر مشترک 4 مک آدرس در نظر بگیریم یک OLT در شبکه GPON باید تا 65536، MAC آدرس را پشتیبانی کند، که این عدد در OLT های NGPON-2  تا 512K خواهد رسید. امروزه اکثر OLT های ماژولار قابلیت افزایش پهنای باند uplink را صرفاً با تغییر کارتهای uplink از 10Gb/s به 40Gb/s و 80Gb/s دارند. همچنین آنها می‌توانند جهت کار در  محیط های داخل یا بیرون ساختمان‌ها  طراحی شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید